سانتریفیوژ یکی از تجهیزات عمومی آزمایشگاهی است و برای جدا کردن اجزای ترکیب یک نمونه مایع و رسوب ذرات آن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع جداسازی ذرات یک محلول در این روش با توجه به اندازه، شکل، چگالی، ویسکوزیته محیط و سرعت روتور انجام می گیردسانتریفیوژ ها در تمام آزمایشگاه های تحقیقاتی، علوم زیستی، شیمی، داروسازی، پزشکی و همچنین در تحقیقات مواد پلیمری و نانو ذرات، حتی در صنایع غذایی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

با چرخش نمونه های آزمایشگاهی در سرعت های بسیار بالا، اجزا یک مخلوط تحت نیروی گریز از مرکز قرار می گیرند، که باعث می شود ذرات با چگالی بیشتر ته نشین می شوند و اجزای سبک تر به سمت بالا شناور می شوند و به این ترتیب اجزای مخلوط جدا می شوند. سیستم خنک کننده یکی از ویژگی های مهم برای سانتریفیوژ آزمایشگاهی است و برای نمونه های حساس به دما که نیاز به دمای ثابت دارند، از سانتریفیوژ یخچالدار (Refrigerated Centrifuge) استفاده می شود.

ویژگی های سانتریفیوژ یخچالدار

سانتریفیوژ ها هنگام انجام عملیات گرما تولید می کنند و این ممکن است خطر بزرگی برای نمونه هایی مانند نوکلئیک اسید ها و پروتئین ها ایجاد کند، از این رو که حرارت باعث تخریب و تغییر ماهیت آنها می شود. سانتریفیوژ یخچال دار دارای مزیت خنک سازی برای محافظت در برابر تخریب نمونه ها، ناشی از گرمای تولید شده توسط عمل چرخش است. در بیشتر موارد گستره ی دمایی برای یک سانتریفیوژ یخچال دار آزمایشگاهی از 20- تا 40 درجه سانتگراد می باشد که این محدوده دمایی آنها را برای آنالیز PCR ،RNA ،DNA و پادتن مناسب می سازد.

سانتریفیوژ با سرعت بالا و دارای سیستم خنک کننده یکی از محبوب ترین انواع سانتریفیوژ ها می باشد که بیشتر در کاربرد های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچال دار سرعت چرخشی بیش از 30,000 rpm (دور در دقیقه) و نیروی گریز از مرکز (RCF) بیش از 65,000xg را ارائه دهد و داری پیکربندی های روتور شناور یا swing یا زاویه ثابت و یا هر دو می باشد. سانتریفیوژ های یخچال دار در اندازه ها و ظرفیت های مختلف، بسته به نیاز های کاربران ارائه می شوند. انتخاب یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچال دار با سیستم خنک کننده کارآمد، قابلیت تبدیل واحد اتوماتیک و دیگر ویژگی هایی که توان عملیاتی دستگاه را بالا می برند، بسیار مهم است.

شرکت دی آزمون ، آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات فنی در زمینه انواع سانتریفیوژ های آزمایشگاهی ، تحقیقاتی و صنعتی اعلام می دارد.